Selamat Datang

Followers

Tuesday 11 December 2012

Cuba.cuba.cuba.....

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu'alaikum..

Lamanya tak update blog, bahana sibuk dengan urusan duniawi dan tugasan di bahu yang membilang hari untuk dilepaskan. Semalam buat header baharu, header lagi, tak habis-habis, kalau dulu guna Photoshop CS3 skrang header guna Photoshop CS6 Extended pula :)

Ni la header baharu tu



Ada unsur tiga dimensi pada tulisan, :) menarik betul Photoshop CS6 Extended ni, tapi..masya Allah, banyak betul RAM yang dia guna. Agak kurang sesuai jika nak gunakan Photoshop CS6 Extended untuk PC atau laptop yang running dalam window 32bit atau 86bit sebab RAM yang boleh support hanya sehingga 4 gigabyte sahaja, seeloknya untuk picture and video editing kena guna window 64bit, sebab kemampuan window 64bit lebih tinggi dan mampu support ram yang tinggi, boleh rujuk jadual di bawah, jenis window juga mempengaruhi kemampuan untuk support RAM bagi satu-satu PC atau laptop.

*sumber : http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778(v=vs.85).aspx

Boleh semak sendiri dalam  link sumber di atas kalau-kalau nak tahu lebih lanjut tentang compatibility OS dan RAM.

Ini adalah logo Jawatankuasa Pilihan Raya Kampus bagi Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis yang aku buat sempena pilihan raya kampus yang dah tak lama lagi, beraa kali 'hang' PC diwatnya, gara-gara aplikasi tiga dimensi bagi Photoshop CS6 Extended yang menggunakan terlalu tinggi RAM, nampak gayanya lepas ni kena tukar motherboard, tambah RAM dan install Window 64bit, tapi idak buat masa terdekat ni la, sibuk sikit, takut tak sempat.



Aku suka betul dengan efek tiga dimensi ni, tapi perlukan RAM yang tinggi, jadi buat setakat yang termampu sahaja. Di bawah ni pula screenshot untuk paparan kerja penel 3 timensi bagi Photoshop CS6 Extended, menarik kan? :)



Itu sahaja buat bingkisan kali ini, setelah sekian lama tidak update blog, semoga tahun hadapan lebih rajin update blog sebab dah tak sibuk insya Allah :)

wallahu'alam..

assalamualaikum..


1 comment:

  1. hahaha. yo yo a ja tahun depan x busy :P apa2 pun, mmg syoq la tengok adobe yg baharu ni. mmg x mampu la nk guna lagi :) terus tingkatkn kualiti!

    ReplyDelete