Selamat Datang

Followers

Wednesday 25 January 2012

Tag.tag.tag...

Bismillahirrahmanirrahim

Sudah lama rasanya tak belek blog, hampir terlupa pula kata ada blog. kawan ada tanya semalam, "tak update blog ka?" Memang lama pun dah tak update.

Kali ini nak kongsi tentang tag yag telah aku buat sepanjang setengah tahun ini. Asalnya YDP aku la yang memberi tugas untuk menyiapkan Tag Miggu Pengurusan Pelajar Baharu 2011. Aku pun terfikir macam mana la nak design tag ni memandangkan aku tak pernah buat tag urusetia untuk majlis di IPG aku. Sebelum ini ada pengalaman membuat tag untuk naqib dan naqibah semasa di bangku sekolah menengah, tapi itu cerita lama. Lama jugak aku memikirkan dan mencari idea. Akhir sekali, pagi semasa orang lain sedang tidur, baru dapat idea dan feel untuk menyiapkan tag ini. Lama juga aku mengadap skrin samsung 22 inci ni sambil try and error. Banyak juga masa habis terbuang semasa memikirkan apa yang perlu dimasukkan dalam tag ini. Malas sudah menunggu, seperti biasa, kena terus buat baru idea mula mencurah-curah datang, bak kata iklan Nestle Coco Crunch "Coklat pun mencurah-curah ke ladang gandung" tapi dalam hal ini bukan coklat la, tapi idea untuk buat tag ini.

Tidak terlalu menjadi permasalahan buat aku untuk menyiapkan design ini memandangkan saya sudah terbiasa dengan fitur-fitur adobe photoshop. Selepas try and error, maka siaplah sudah tag pertama. Untuk menyiapkan tag ini, aku terpaksa membuat sedikit pengubahsuaian kepada logo IPG aku memandangkan logo yang digunakan adalah logo lama. Aku ubah daripada MPPP kepada IPG KP. Baru standard dan kena dengan perubahan arus semasa. Tak mahu la masih menggunakan logo lama, lagipun kita kena berubah mengikut arus selagi arus itu tidak menyesatkan dan melpmaskan kita.

Tag dibawah ini adalah tag pertama yang terlah aku siapkan pada pagi hari semasa orang sedang nyenyak tidur, mungkin kerana aku lebih selesa mendapatkan idea semasa suasana yang sunyi dan tidak ada gangguan orang barangkali. 



Tag Pertama : Tag Minggu Pengurusan Pelajar Baru 2011 (Urusetia)
Tapi ada kesalahan pada ejaan perkataan baru, sepatutnya baharu 


Tag Kedua : Tag Kursus Kepimpinan dan Pemantapan Jati Diri JPP IPG Kampus Perlis (Peserta)
Makan angin sambil berkursus di Pulau Tuba Langkawi


Tag Ketiga : Tag Karnival Sukan Zon Utara 2011 (Urusetia)
Kalut sedikit semasa menyiakan tag ini, jd designnya biasa sahaja 


Tag Keempat : Tag Minggu Pengurusan Pelajar Baharu DPLI GSTT 2012 (Urusetia)
tag ini sekejap sahaja buat sebab dah ada draf sebelum ini, edit semula dan cantikkan sahaja.
buat sorang-sorang tag ni, dari design, print, potong, liminate, potong semula dan buat lubang, semuanya makan masa 2 jam setengah sekiranya tumpu pada kerja menyiapkan tag ini sahaja seorang diri.


Pada pagi sebelum pendaftaran DPLI GSTT, aku mengagihkan tag urusetia berikut kepada semua JPP dan urusetia lain, kemudian semasa aku memberikan kepada Abirah, selepas dia dapat sahaja tag itu, dia pun bermonolog seorang diri, tapi aku dapat dengar apa yang diomongkan dia, "laa, tulisan macam ni lagi, suka betul tulisan ni". Ini adalah kali kedua aku dengar orang mengomel macam ni, pastu aku pon tanya la, "awat pasai apa?" dia balas dengan hanya berkata "tak dak apa-apa"

Aku poun terpikir jugak, mungkin orang sudah bosan dengan design yang sama setiap kali mendapat tag. Ini la bahana menggunakan draf yang sama. Tak mengapa, aku berbisik pada diri sendiri dan bertekad untuk membuat sedikit perubahan pada tag seterusnya.

Seperti biasa aku dikehendaki menyiapkan tag urusetia bagi Minggu Pengurusan Pelajar Baharu J-Qaf 2012. Jadi aku mengambil langkah awal iaitu menyiapkan design lebih awal. Aku hanya mengambil masa 20 minit lebih kurang untuk menyiapkan tag baharu ini dan turut membuat sedikit pengubahsuaian kepada tag ini. Alahamdulillah siap dan aku menghantar post design terbaru ini dalam page FB JPP IPG Perlis sesi 2011/2012. Rasanya mereka menyukai design ini dan alhamdulillah sekurang-kurangnya aku sudah tidak perlu membuat semula tag urusetia ini.


Tag Kelima : Tag Minggu Pengurusan Pelajar Baharu J-Qaf 2012 (Urusetia)
Tidak banyak perubahan yang dibuat daripada draf tag yang asal, semoga urusetia yang lain menyukainya.


Sehingga berjumpa lagi di post yang seterusnya, insyaAllah

Wallahu'alam

1 comment:

  1. bagus! ada pmbaharuan background pada tag yg jqaf nie. srius cun sbb....font URUSETIA tu pun lebih jelas tanpa berangkai. suka sangat font berangkai-rangkai ye. n lagi satu...sat saya, sat aku. ana/me/cek x campoq sekali ka?? hee~

    ReplyDelete